15.1.06

Bedrijfswagens in ViewMaster perspectief

Overmorgen mag Peter zijn bedrijfswagen in ontvangst nemen. Een Volkswagen Passat. Schitterende wagen. Zeker in de uitvoering die Peter op gewiekste wijze heeft kunnen bedingen van zijn Vietnamese dealer. Een welgemeend Hiep Hiep Hoera is hier op zijn plaats!

Volkswagen, en zeker de Passatlijn, wordt in sommige kringen, vooral have nots, dikwijls afgedaan als een dorre, karakterloze wagen. Daar ben ik het niet mee eens. In mijn ogen is het duidelijk dat Vokswagens, en zéker de Passat, zuivere klasse uitstralen. De klasse van de zelfverzekerde professional die afziet van nutteloze accessoires en protserigheid: zoals bij volbloed Arabische paarden de klasse en de intrinsieke kracht in het dier, zijn stamboom, ja in het bloed zitten, zitten bij de VW Passat alle kracht en efficiëntie ook in het design en de motorkap. Niet in de franje.

Een Passat is dus zeker geen BMW (het patsersvehikel bij uitstek) of een Mercedes (het "kijk eens hoe rijk ik ben" voertuig van de geestelijk luiere parvenu). Neen, de Passat is uniek. Ik herhaal: UNIEK. Onvervangbaar uniek. Uniek zeg ik. Dat heeft de producent tot zijn eigen scha en schande ondervonden toen het de Phaeton op de markt wou brengen. De zogenaamde Passat voor de rijkere consument. Het is faliekant afgelopen met dat project.

Passatrijders keurden de Phaeton geen blik waardig. Een Passatchauffeur identificeert zich niet met malafide politici, protserige maffiabazen of inhalige pooiers. De stille kracht van de ware Passat is onverwoestbaar, niet te corrumperen en de marketeers die de Phaeton op de markt brachten vinden nu zelfs geen job bij Fiat.

Ik maak mij echter over één ding zorgen. Peter wil zijn Passat laten cartunen om een echt persoonlijke touch aan zijn wagen te geven. Daar is niks op tegen. De meeste Passateigenaars personaliseren hun voertuig. Maar Peter, is het écht dit wat je wil?

1 opmerking:

Isabel zei

Wat een leuke afbeelding van jullie bedrijfswagen. Ziet er heel erg netjes uit hoor.