12.6.07

Achtkoeken



Haast dagelijks vergaap ik mij aan het ruim en vers assortiment aan koeken van onze bakker:

appelbollen, bolus, botercroissants, chocoladebroodjes, chocoladekoeken, kokoskoeken, confituurkoeken, croissants, frangipanes, grove suikerkoeken, hoorntjes, kammetjes, kriekenkoeken, lange appelkoeken, lange rozijnenkoeken, marsepeinkoeken, ronde appelkoeken, rozijnenkoeken, spiegels, sterkoeken, worstenbrood, boules de berlin, …

Toch grijp ik telkens weer naar die enige vaste waarde in mijn bestaan: achtkoeken.
Een van de meest raadselachtige versnaperingen waarmee de mensheid de zin van haar bestaan weet te verantwoorden.

Volgens de wetenschap heeft de achtkoek de vorm van het traject dat de buitenaardse wezens volgden die ons, aardlingen, het recept kwamen brengen. Het enige tastbare aandenken dat overblijft aan een nu in een zwart gat verdwenen buitenaardse beschaving. Wie zulke geschenken meebrengt is beschaafd, dat staat buiten kijf.

Zelf ben ik niet zo lichtgelovig, maar dat Jezus op de bruiloft van Kanaän alleen de wijn en het brood vermenigvuldigde en niet de achtkoeken, doet mij eerder een duivelse oorsprong vermoeden.

2 opmerkingen:

Cursief Huigje zei

Heel aangename blog om te lezen!

't vliegend eiland zei

Hartelijk dank Bart!