17.11.07

Feliciteren



Feliciteren (ook wel gelukwensen) is een zeer ernstige geestelijke en lichamelijke handeling waarbij de gefeliciteerde gedurende een kortere of langere tijd is overgeleverd aan de inschikkelijke wil van de felicitant. In tenminste 150 landen ter wereld wordt regelmatig gefeliciteerd (stand van zaken rond 2005).

Het feliciteren is altijd een bewuste keuze van de felicitant en impliceert een mate van onderwerping van de gefeliciteerde. Er zijn evenwel geen internationale organisaties of groepen bekend die druk uitoefenen om de praktijken te stoppen. Ook de media besteden zeer weinig ruchtbaarheid aan het fenomeen. Integendeel, het is doorgaans de gefeliciteerde die er het meeste poeha rond maakt:

“Vrouw, moet je horen, de baas heeft mij gefeliciteerd!”
“O ja, misschien moeten wij hem eens uitnodigen voor een etentje?”


Volgens ervaringsdeskundigen is een felicitatie 'iedere uitspraak waardoor opzettelijk al dan niet hevige gevoelens van trots en blijdschap wordt toegebracht, en dat al dan niet gecombineerd met lichamelijk contact (zoals een handdruk, een zoentje op de wang, enz.), met als oogmerk het gunstig stemmen of belonen van de gefeliciteerde.

De praktijk bestaat ook in overheidsmiddens.

De meest gebruikte vorm van felicitatie is de korte mondelinge mededeling gepaard met een kordate handdruk.

Wenst u kennis te maken met dit gebruik laat dan een korte reactie. Wij zullen u dan per kerende feliciteren.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Uiteraard Heer Blogbaas, wil ik absoluut de eerste zijn om u te feliciteren.
Verder zullen we het maar bij die stevige handdruk houden.

Om u een impressie te geven: mijn handen zijn nooit klef en doorgaans aangenaam van temperatuur, stevig van bouw en naar men zegt 'comfortabel' zowel voor de grotere als voor de kleinere ontvangende hand.
Mijn handdruk is stevig, en enkel van het vingerbrekende kaliber indien nodig. Hier en nu lijkt me dat zelfs tegenaangewezen.

Bovendien let ik op een neutrale handpositie, bedoelende dat ik noch de bovenhand noch de onderhand 'speel' - ten teken van respect.

Bovendien tracht ik altijd zekere hartelijkheid te steken in een handdruk.

Ik 'handdruk' slechts als ik dat zelf nodig en gewenst acht, wat tamelijk zelden is.

Vandaag, hier en nu echter: graag én GEFELICITEERD!

Anoniem zei

Toeval bestaat niet: op deze naamdag van de Heilige Elisabeth van Hongarije ben ik jarig, en begint mijn geliefde Vliegend Eiland met....feliciteren!

't vliegend eiland zei

voor sodade:
Ha! De weledele kunst van het handendrukken. U kent er werkelijk alle kneepjes van!

Een gemeende felicitatie is hier op zijn plaats.

't vliegend eiland zei

voor anoniem:
Ik ben oprecht blij dat ik u langs deze weg mag feliciteren met uw verjaardag. Moge deze dag, en alle die nog zullen volgen (hopelijk zij het er veel)rimpelloos en tevens gelukkig zijn.

GEFELICITEERD!